50 år med god lukt i sentrum

Mye har endret seg gjennom årene.
(artikkel hentet fra innherredsavisa)

Nyheter | Marte Skjesol |  

– Jeg husker godt da både mamma og mormor jobbet her. Jeg vokste jo opp her og gikk ofte og snoket i hyllene, sier Brita Sønsteby, som begynte som hudpleier ved City parfymeri og hudpleieklinikk i 2001, etter endt hudpleieutdannelse.

– Jeg var jo til og med så heldig å få ta noen behandlinger på mormor. Jeg husker henne som en velstelt, pen dame. Hun var forbildet mitt for hun sa aldri noe negativt om folk, sier Brita.

– Vi driver nok litt i hennes ånd, særlig når det gjelder kundebehandling og personlig sørvis, sier Eli.

Tre generasjoner

Elsa Johansen, som døde i 2003, åpnet City parfymeri 22. november 1965. I dag drives butikken av datteren Eli Sønsteby, som altså har med seg sin egen datter i bedriften. Elsa Johansen hadde jobbet ved Samvirkelagt og fikk etter hvert ansvar for parfymeavdelingen. Hun fikk lyst til å starte noe eget. Forretningsdrømmen startet i et lite lokale i kontorbygget, som i dag er en del av Rådhuset. Lageret hadde hun i kjelleren. Elis far laget City-logoen, som i dag står likedan som den gjorde for 50 år siden.

– Jeg husker så godt hvordan han satt og tegnet denne logoen. Sist vi skulle flytte tok jeg kontakt med et reklamebyrå for å høre om vi skulle fornye logoen. Men de mente at logoen var såpass profesjonell og etablert at vi ikke burde gjøre noe mer med den, forteller Eli.

Butikk og familie på flyttefot

Etter ti år i den lille parfymebutikken flyttet Elsa forretningen til større lokale i Wikdalgården, hvor Bare Rar i dag holder til. Med lager like bak butikken, ble det mer lettvint enn å løpe ned til kjelleren. I 1981 flyttet Eli og familien tilbake til Levanger og Eli begynte så smått å jobbe i sin mors parfymebutikk. I 1987 flyttet parfymeriet til Haakon den Godes gate 11.

– Da ble også veskeavdelingen større, minnes Eli.

For i tillegg til parfyme har City parfymeri også tatt inn andre varer til ulike tider.I 1993 ble kontoret gjort om til hudpleieklinikk.

Realiserte hudpleierens drøm

Ifølge Eli var det en tilfeldighet som gjorde at de begynte med hudpleieklinikk i tillegg til parfyme og vesker.

– Vi hadde ansatt en hudpleier fordi vil ville ha noen med mye kunnskap i vårt fagfelt. Hudpleieren vi ansatte hadde en drøm om å starte hudpleieklinikk. Vi dro da til Namsos og kjøpte brukt utstyr der og dermed var hudpleieklinikken i gang, forteller Eli.

Trengte flere klinikkrom

I 1996 var Elsa godt over pensjonistalderen og Eli tok over som eier og daglig leder. Brita begynte straks hun var ferdiutdannet hudpleier og det ble snart for lite med kun ett klinikkrom. Da nabobutikken ble ledig i 2009, flyttet City pafymeri og hudpleieklinikk inn i større lokaler.

I fjor flyttet de enda en gang. Denne gang for å kunne eie i stedet for å leie. Nå er City omtrent der hvor Elsa Johansen flyttet første gang, like ved Wikdalgården. I dette lille huset har Elis far vokst opp.

– Her er det snakk om å komme tilbake til røttene, sier Eli , som fortsatt er eier og daglig leder. Hun har med seg sin datter Brita og Marthe Føllstad, som begge er hudpleiere. Til tross for at City har flyttet flere ganger, har verken Eli eller hennes mor noen gang vurdert å flytte til et kjøpesenter.

– Vi har fått mange henvendelser både fra kjøpesenter og om å bli del av en kjede, men aldri hatt lyst til det. Det er noe med selvstendigheten. Vi er ikke pålagt noe, men bestemmer selv, sier Eli.

Tror på kombinasjonen

Selv om også City parfymeri har møtt utfordringer og endringer i kjøpevaner, har de unngått å gå ned betydelig mye i omsetning.

– Jeg merker at det er tøffere å drive butikk i dag. Vi har taxfree og folk reiser mer enn før. I tillegg handler flere på nett, sier Eli, som har møtt denne utfordringen ved å sørge for at hun og de ansatte til enhver tid oppdaterer seg på fagfeltet ved kursing.

– Og vi tilbyr kundene personlig veiledning og sørvis. Kundene i dag er mye mer bevisst enn tidligere. Informasjon har blitt lett tilgjengelig. Derfor må vi være en butikk som har kunnskap om våre varer. I en bransje med rasende utvikling gjelder det å henge med i svingene, sier Eli.

God kombinasjon

Hun mener at kombinasjonen butikk og hudpleieklinikk har vært vesentlig for at butikken fortsatt driver godt. I hudpleieklinikken tilbyr de behandlinger som aromaterapi, hårfjerning, farging av vipper og bryn, manikyr, shellac, ansiktspleie og kroppspleie med mere.

– Det var jo egentlig flaks at vi begynte med hudpleieklinikk, men vi så jo litt inn i framtida også. Nå har det blitt en trend at de som driver hudpleiesalonger også åpner en butikkdel. Man er avhengig av salg i tillegg, ellers blir det stive priser på behandlingene, sier Eli.

Feirer

Nå skal de feire 50-åringen med tilbud som skal komme kundene til gode. Eli har begynt å tenke på pensjonistlivet og Brita tar gjerne over. Men om det blir hennes etterkommere som så tar over driften er mer usikkert.

– Brita har tre sønner, som er ferdig med å være opptatt av neglelakk. Men det er jo andre jenter i familien så det kan fort bli en fjerde generasjon. Og hudpleie og velværebehandlinger vil det alltid være behov for, sier Eli Sønsteby.